Tényleg megtörtént, bár ahogy lenni szokott, ma már mindenki másképpen emlékszik rá.
Az nevű német printmagazin 2013. március 21-i számában jelent meg a teszt, amelynek alapkérdése az volt, vajon az olcsó, kevésbé nagynevű és/vagy saját márkás olajak ugyanazt a teljesítményt nyújtják, mint egy neves prémiumgyártó terméke?
A cikk erdeti címe sokat elmond:
14 motorolaj tesztje: Valóban a drága prémiumolaj nyújtja a legjobb teljesítményt, de az olcsó olajak sem sokkal rosszabbak.
A résztvevők a német piacon beszerezhető legolcsóbb, SAE 5W-30 viszkozitású, VW 507.00 szabványnak megfelelő olajak voltak, referenciaolajként pedig a Castrol Edge FST 5W-30 került a listára, ezzel hasonlították össze laborkörülmények között a nevezők mért tulajdonságait.
A Volkswagen 507.00 jóváhagyása a 2004-es modellévtől gyártásba kerülő modellekhez került bevezetésre, a meghosszabbított szervizciklusú, VW és Audi dízelmotorokhoz, amelyek részecskeszűrővel vannak felszerelve. A VW 507.00 jóváhagyást csak SAE 5W-30 viszkozitású, 3.5,Pas HTHS-értékű (HTHS=magas hőmérséklet, magas nyírás, mellett, azaz nagyon leegyszerűsítve nagy terhelésen mért dinamikus viszkozitás), teljesen szintetikus motorolaj kaphatja meg. Az olajcsere-periódus ezzel dinamikusan kitolható a motorvezérlőbe programozott algoritmus szerint, max. 50.000 km-re vagy két évre.
A résztvevő olajak:
Real GSL 5W-30 - a Real diszkonthálózat saját márkásolaja
Mannol Energy Combi LL
Multilub 5W-30 Longlife III - a Globus Baumarkt barkácsáruház-hálózat sajátmárkás olaja
Eurolub WIV Eco 5W-30
Méguin Compatible 5W-30
Con Lubricants Concept-Tech VX
Rowe Multi Synt DPF 5W-30 Longlife III
Cartec Longlife-III 5W-30 - a Stahlgruber alkatrész-nagykereskedő hálózat sajátmárkás olaja
Meisteröl 5W-30 WIV Longlife
Inox Long 5W-30 High Performance
A.T.U. Spezial Motor Oil 5W-30 - az A.T.U. szerviz- és alkatrészhálózat sajátmárkás olaja
Kaufland K-Classic 5W-30 - a Kaufland diszkonthálózat saját márkásolaja
Gut & Günstig Longlife 5W-30 - az Edeka diszkonthálózat saját márkásolaja
...referenciaolajként pedig a Castrol Edge 5W-30.
Az értékelés szempontjai:
Legalább 50 értékelési pont kellett az "Ajánlott" minősítéshez, ez határozza meg a végső sorrendet a táblázatban. Pontlevonás járt a címkén olvasható nem egyértelmű információkért. A laboratóriumi teszteket a VW 507.00 norma szerint végezték, vizsgálták az adalékcsomagot és a -30 illetve 100°C-on mért viszkozitást is.
A laborvizsgálat:
Mivel az 507.00 egy meglehetősen szigorú előírás, és igen nagy számban előfordulnak a német utakon azok az autók, amelyhez ezt írja elő a gyártó, könnyedén gyűjtöttek be tizenhárom különböző gazdaságos árú olajat a referencia-Castrol mellé. Az 507.00 jóváhagyásnak való megfelelőség ráadásul visszafelé is jól vizsgálható az olajban fellelt adalékok segítségével. Ezen adalékok célja, hogy alacsony és magas hőmérsékleten is biztosítsák a motor megfelelő kenését, megakadályozzák a lerakódásokat, a kopás során a keringésbe került részecskéket az olajszűrőbe szállítsák, csökkentsék a motor súrlódását, csökkentve ezáltal egyben az üzemanyag-felhasználást is.
A laborvizsgálatok arra is fényt derítettek, hogy bár az Inox esetén nem sikerült megnyugtatóan tisztázni, hogy a terméknek van-e valójában érvényes minősítése, kiválóan szerepelt. Simán hozta a a minősítéssel hivatalosan is rendelkező olajok szintjét. Tehát anélkül állítottak elő a VW-minősítéseknek - és így a motornak is - megfelelő terméket, hogy azt az autógyártó megvizsgálta és jóváhagyta volna.
Castrol Edge vs. Mannol Energy Combi LL
Na de minket tulajdonképpen csak az érdekel, tényleg megverte-e az Energy Combi LL a Castrol Edge-et, tehát lássuk az értékelés szempontjait és az eredményeket!
Castrol Edge 5W-30 |
Mannol Energy Combi LL 5W-30 |
|
Német ár a teszt idején |
21,95€/lit |
6,99€/lit |
Magyar ár jelenleg |
2790 Ft/lit (1lit)
|
1700 Ft/lit (1lit)
|
Pontszám a címkére és a jóváhagyásokra (maximum:20) |
18 |
12 |
Adalékcsomag (maximum 30) |
30 |
24 |
Viszkozitás (maximum 30) |
24 |
30 |
Összpontszám (maximum 80) |
72 |
68 |
Pontszám az árra (maximum 20) |
0 |
18 |
Árral súlyozott pontszám (maximum 100) |
72 |
84 |
Az értékelés:
A fenti eredménytáblázatban feltűnik valami, amire sajnos részleteiben nem tér ki a cikk - ez a viszkozitási teszt, amelyen a Castrol Edge 24, a Mannol Energy Combi LL 30 pontot kapott annak ellenére, hogy mindkettő alapvetően jól szerepelt ezen a teszten.
A SAE viszkozitási osztályok elvileg ezt írják elő az 5W-30-as multigrade olajakra:
Hideg viszkozitás (látszólagos): max. 6600CP
Meleg viszkozitás (kinematikai): 9,3-12,5Cst
Nézzük meg, mint mondanak a viszkozitásról a termékek saját gyártójuktól származó adatlapjai:
Castrol Edge:
Hideg viszkozitás (látszólagos): max. 5800CP
Meleg viszkozitás (kinematikai): 12Cst
Hideg viszkozitás (látszólagos): max. 6500CP
Meleg viszkozitás (kinematikai): 11,22Cst
Névlegesen mindkettő megfelel a szabványnak, azonban a Castrol Edge hideg oldali viszkozitása a 0W-s olajaknak megfelelő tartományban, jóval 6200CP alatt áll. Bár a SAE-osztály alsó értéket nem ír elő, az idő előrehaladtával az alacsony viszkozitás akár kenési elégtelenségeket is okozhat. Talán ez lehetett a hat pont veszteség oka.
Tehát a végeredmény:
Jobb olaj a Mannol Energy Combi LL 5W-30 a Castrol Edge 5W-30-nál?
Nem feltétlen, de legalább olyan jó, jóval olcsóbban. Az egyértelműen a tesztből, hogy a Mannol Energy Combi LL nem sorolható be a szokásos olcsó olajok kompromisszumos kategóriájába, hiszen azok közül minőségével felfelé lóg ki, a márkás olajak közül pedig árával lefelé.
A fentiek alapján tehát az Energy Combi LL-re nyugodtan állíthatjuk, hogy a Castrol Edge 5W-30, vagy más, VW 507.00 jóváhagyású márkás olaj kiváló alternatívája lehet, jóval olcsóbban.
Végül pedig a hitelesség kedvéért legyen itt az eredeti cikk is szkennelve: