A különböző gyártók és szervezetek semmitmondó rövidítései kínaiul hangzanak azok számára, akik nem járatosak a témában. Hogy a ködöt kicsit oszlassuk, bemutatunk egy remek eszközt arra, hogy a rövidítések mögé láthasson az is, aki nem tribológusnak született.
Oldalt a kibocsájtókra kattintva kiválaszthatunk egy vagy több minősítést, jóváhagyást, amelyeket hét szempont szerint rajzolódik fel a pókháló-diagrammra. Így lehetőségünk van összehasonlítani a különböző jóváhagyásokat és minősítéseket egy vagy több fontos szempont alapján.
A tulajdonságok fordítása
Aftertreatment compatibility: összeférhetőség a katalizátorokkal
(bizonyos összetevők, így a réz, a cink, vagy akár a hamu, károsíthatják és/vagy eldugíthatják a katalizátort)
Soot thickening: korom okozta viszkozitás-növekedés elleni védelem
(a motorolajba került koromtól a viszkozitás megnövekszik, az olaj besűrűsödik)
Wear: motorkopás elleni védelem
(ezen nincs mit magyarázni..)
Sludge: iszaposodás elleni védelem
(használat közben a motorolaj iszapszerűen lerakódik, ami például eldugíthatja az olajfuratokat)
Piston deposits: dugattyún és gyűrűkön keletkező lerakódások elleni védelem
(főleg a dugattyúgyűrűk beragadását akadályozza meg)
Oxidative thickening: oxidációs stabilitás
(az oxidálódott motorolaj sűrűsége megnövekszik, az olaj besűrűsödik)
Fuel Economy: üzemanyag-gazdaságosság
(a csökkentett súrlódás üzemanyag-megtakarítást eredményezhet)
EDIT: a beágyazás sajnos már nem működik, de az oldal továbbra is elérhető itt: https://www.lubrizol.com/apps/relperftool/pc.html
Az adattábla fordítása:
Baseline: a szabvány, amin a gyártói előírás alapul
HTHS: viszkozitás magas hőmérsékleten, magas nyírásnál
SA: Szulfáthamu-tartalom
P: Foszfortartalom
S: Kéntartalom
(Utóbbi háromből áll a SAPS-betűszó, tehát egy Low SAPS-olaj alacsony szulfáthamu-, foszfor- és kéntartalmú olajat jelent.)
Az összevetés látványos és gyors. Néhány kattintással kideríthetjük például, hogy a BMW Longlife-04 teljesen fedi a Longlife-01-et (tehát az LL04 olajok kiválthatják az LL01-es olajokat), de nem fedik le a Longlife-01 FE-előírásokat. Így ahol Longlife-01 FE az előírás, ott nem használható helyette egy Longlife-04 olaj:
...vagy hogy a nagyobb számok nem feltétlen jelentenek "erősebb" előírást, hiszen a VW 506.00 bár lefedi a VW 505.00-t, de nem helyettesíthető vele az 505.01, sőt, az 504.00 szinte mindenben szigorúbb nála:
Persze a legjobb móka a különböző kibocsájtók előírásait összevetni. Így viszonyul egymáshoz az ACEA C1 és az azon alapuló Ford 934B minősítés, vagy az ACEA C2 és az ezen alapuló PSA (Peugeot-Citroën) B71 2290, illetve összemérhető a VW 507.00 az MB (Mercedes-Benz) 229.51-gyel:
A kacifántosabbnál kacifántosabb minősítésű olajakat pedig a Kauffer Áruházban tudja megvásárolni legolcsóbban.