A Mannol orosz olaj?
Nem, semmiképpen sem. A Mannol az SCT (eredetileg Sudheimer Car Technic, de ma már csak a rövidebb nevet használják) tulajdonában álló márka, a termékeket az SCT-Vertriebs GmbH fejleszti, Hamburg mellett, Wedelben. Amikor a "Hamburg mellett" kifejezést használjuk, nem viccelünk, a cég melletti utca már Hamburg közigazgatási területe.
Akkor a Mannol német olaj?
Olyan értelemben mindenképpen, ahogyan a világ számos országában gyártott Bosch, Volkswagen, vagy a Thyssenkrupp németnek mondható.
Na jó, akkor hol készülnek a Mannol olajak?
Litvániában, Klaipėda városában, az SCT Lubricants saját olajfeldolgozójában. Klaipėda egyébként egészen 1922-ig Németország része volt, ettől kezdve tartozik Litvániához. Jelenleg az ország legnagyobb kikötője és harmadik legnagyobb városa. Ha magyar város volna, Debrecen után, Szeged előtt itt is a harmadik volna a sorban.
Akkor mégis orosz, nem?
Nem figyeltél. Klaipėda Litvániában van, ami nem része Oroszországnak, nem is volt soha. Történelmük egy kevésbé szerencsés időszakában a Szovjetunió magához csatolta őket a másik két balti állammal együtt, úgy ötven évre, de egy igazi litván majdnem akkora sértésnek veszi, ha leoroszozzák, mint mi, ha valaki Budapestet Bukaresttel keveri. A litván nép egyébként leginkább a szomszédos lettekkel rokon, nyelvük éppúgy hordoz szláv, mint indoeurópai vonásokat is. Mondjuk a Mannol nem egy litván szó, az igaz.
Na jó, OK, a Mannol litván, de valami garázsban töltik Ivánék?
Tényleg felejtsük el ezt az orosz vonalat, egy rendes litvánt Kazimerasnak, Pranciskisnek, vagy Vytautasnak hívnak, mint mondjuk Vytautas Landsbergist, az első litván köztársasági elnököt. Egyébként a litván nevekről nagyon egyszerű eldönteni, férfihoz vagy nőhöz tartoznak - ha a végük -as, -is, -ys vagy -us, férfihez, ha -a vagy -e, nőhöz tartoznak. Egyébként ez minden főnévre igaz, hiszen a litván nyelvben a főneveknek - hasonlóan a némethez vagy az oroszhoz - van nyelvtani nemük.
Értem, nem oroszok, de hol palackozzák ezeket a cuccokat?
Említettük már Klaipėda városát (figyelj, nem É betű van a nevében, hanem egy pont van az e-betűn, mint nálunk az i-n!), hát ott van egy fasza kis olajfeldolgozó üzem, ahol a Mannol olajok (és egyben a kemikáliák is) készülnek. Itt is van egy laboratórium, illetve egy palackozó-csomagolóüzem is. Ha részletekre is kíváncsi vagy, van itt egy remek oldal csak neked, telis-tele videókkal, képekkel és ilyen király panorámafotókkal, mint ez itt lent:
Ó, ez látványos, tényleg, de miért van ilyen sokféle logo, felirat
A klaipėdai üzem eredeti terméke a Pemco olaj volt, ezek mellé vették fel a Fanfaro márkanevet, illetve később, amikor az SCT megvásárolta az üzemet, a Mannolt is. Ezzel persze nem szűnt meg az eredeti Pemco-márkanév sem, továbbra is gyártják ezt a termékpalettát.
...és hogy nem keverik össze ezeket?
Nem hasra rakták össze az üzemet, és nem ma kezdték a szakmát.1962-ben alakult meg az előd, a Klaypedskaya Neftebaza nevű cég, ezen a néven dolgoztak egészen 1993-ig, fő termékük az egyszerű motorbenzin és dízelolaj volt. Akkor viszont felvették a Pemco kuras nevet (nemröhög, üzemanyagot jelent litvánul), és egy évvel később megjelent az első kenőanyag ezen a néven, a M-8B motorolaj.Tíz évvel később jelent meg az SCT, átnevezte az egész hóbelevancot UAB Lubricants névre, és komoly fejlesztésekbe kezdett. Nem csak a laboratóriumot és a gyártást, de a logisztikát is újragondolták, az alapterületet és a raktári kapacitást is alaposan megnövelve. Kitalálták és bevezették a Mannol márkanevet.
Nem szokás ilyenkor mindenféle számokkal is dobálózni?
De, vártam már a kérdést, köszi. Az üzem európa egyik legmodernebb olajfeldolgozó és csomagoló üzeme, így érthető, hogy alig 130-an dolgoznak a területén. És ebben már van egy csomó sofőr és üzletkötő is - hát nem lehet zsúfolt az üzemi étkezde. Öt kontinensen 59 országba szállítják több, mint 8000 féle terméküket. 10 hektár a gyár területe, 30 000 000 (harmincmillió, igen) liter tárolókapacitással rendelkeznek a tartályokban, és 35 000 négyzetméter raktár várja a késztermékeket. A Balti-tenger egyik legnagyobb kikötője található a városban, így szinte közvetlenül rakodják hajóra a Mannol, Pemco, Fanfaro termékeket.
Na jó, és mégis, mit gyártanak?
Szinte mindent, amire piaci igény mutatkozik. A motorkerékpárok, személyautók, nagy haszonjárművek, ipari gépek vagy hajók, csónakok kenőanyag-szükségleteinek jelentős részét gond nélkül kielégítik a Mannol termékek. Ezekre számtalan példát tudnánk mondani, de egy súlyosan unalmas felsorolásba torkollna az egész. Így inkább majd később beszélünk erről, legyen inkább itt a végére egy kis közepesen kemény csomagolás- és logisztikapornó Mannol-módra: